Ahad, 14 Ogos 2011

Jenis - Jenis Khemah

Kali ni saya aku nak berkongsi sedikit maklumat mengenai jenis - jenis khemah yang agak popular dengan para peminat outdoor. Harap - harap info ni dapat menambah sedikit - sebanyak pengetahuan para pembaca mengenai khemah.

Bell Tent. Khemah ni kita selalu jumpa masa kat funfair. Jarang sekali orang pakai kat dalam hutan kat Malaysia melainkan orang tu memang bangsa Red Indian. Ha ha ha... Khemah jenis ni agak kukuh kerana disokong oleh ditiang di tengah - tengahnya ditambah pula dengan tali yang tegang disekelilingnya.

Frame Tent. Ini jenis khemah rangka besar. Ni pun sangat tak sesuai dibawa untuk outdoor. Berat beb...Slalu kita jumpa khemah ni di kenduri - kenduri kahwin.

Shelter. Khemah ni unik sikit. Askar selalu guna. Berfungsi menyembunyikan diri dari musuh selain sebagai tempat penginapan sementara macam khemah - khemah lain...Dari rupa je dah tau yang ianya memerlukan kemahiran yang agak tinggi untuk menyiapkannya.....
Ridge Tent. Khemah ni mungkin korang selalu jumpa. Mempunyai tiang melintang disepanjang bumbung. Selalu diperbuat dari meterial nylon yang ringan supaya mudah dibawa dan dilipat. Sangat sesuai untuk aktiviti outdoor yang ramai ataupun sedikit. Kapasiti bergantung pada saiz.


Dome Tent. Ini adalah khemah yang paling glamor. Mudah dipasang, ringan, dan sangat sesuai untuk aktiviti outdoor. Berbentuk menggelembung dan menggunakan material yang fleksible.

Hammock. Ni bukan khemah tapi sejenis buaian yang sering digunakan semasa aktiviti outdoor. Bersifat ringan dan sangat mudah dipasang. Sesuai digunakan untuk bersantai sambil menikmati keindahan alam.

Mungkin informasi ni tak cukup padat tapi ni jelah yang aku termampu untuk kongsi. Sebelum mengakhiri tajuk kali ni ape kata korang layan kartun kat bawah ni. Karya SAGU. Salah sorang kartunis yang aku minati dari majalah APO?. Khemah VS Hammock



Tiada ulasan: